Hoe makkelijk oordelen we mensen om ons heen. Vaak een heel snelle eerste reactie. De media helpt ons erbij. Hoe moeten we er ideaal uitzien en ons gedragen. Afwijkingen mogen niet of zijn niet ‘hip’.
Of je met dit oordelen een team verder helpt en er het optimale uithaalt? Of je daarmee je collega’s optimaal laat bloeien? Het is zeer de vraag. Maar hoe geef je op een opbouwende manier een reactie op het gedrag van collega’s?
Erik de Haan geeft in zijn boek ‘leren met collega’s’ vier manieren van reageren op de buitenkant (hoe iemand zich gedraagt) en de binnenkant (hoe iemand zich voelt). Het laatste kunnen we alleen veronderstellen, tenzij de ander duidelijk en open kan aangeven hoe hij zich voelt.
Oordelen: je reageert met je eigen buitenkant op de buitenkant van anderen.
Psychologiseren: je reageert vanuit je eigen buitenkant op wat je veronderstelt als de kern van de ander.
Effectieve feedback: je probeert vanuit je eigen gevoel of empathisch vermogen te reageren op het gedrag van de ander. Je neemt het gedrag als uitgangspunt en zegt iets over de effecten ervan op jezelf
Ontmoeten: je probeert met je eigen wezen door te dringen tot het wezen van de ander. Een persoonlijke ontmoeting.
In mijn workshops gaan we in op de onderliggende waarden van de persoon en komen zo dichter bij het wezen van je collega’s om meer als personen samen te werken en minder vanuit de buitenkant en oordelende kant van je collega’s.